«سال آناهیتا»

--------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامه یکشنبه ای که گذشت

26 فروردین 1403 - 14 آوریل 2024

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

----------------------

نقش بازدارندهء عرفان

در رشد اندیشه در ایران

----------------------

فایل تصویری    فایل صوتی

----------------------

سخنران:

دکتر محمود فلکی

نویسندهء کتابی با همین عنوان

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

رهبران رژیم ایران، با همه تعصب ، زبان زور را خوب می‌فهمند!

فردریک آنسل – در هفته نامهء «اکسپرس»

سپاه پاسداران نیروهای نیابتی تهران را آموزش داده و مسلح می‌کند، اما، از آنان به عنوان گوشت دم توپ استفاده می‌کند. فردریک آنسل یادآوری کرده است که بیش از یک دهه پس از جنگ داخلی سوریه، که به کشته شدن پانصد هزار نفر منجر شده، حزب الله لبنان، که سرسپردۀ رژيم اسلامی است، هزاران تن از رزمجویان خود را از دست داده، در حالی که تنها ده ها نفر از نیروهای سپاه پاسداران در این جنگ کشته شده‌اند. به همین خاطر آشکار است که رهبران رژيم اسلامی یک عده متعصب افراطی هستند، اما، احمقِ جاهل نیستند، چون هر چیزی را نفهمند، زبان زور و مناسبات قدرت را خوب می‌فهمند.

قسمت چاردهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

ابعاد مالش قهرمانانه

حمیدرضا رحیمی

در ادامهء لرزش های قهرمانانه اعلیحضرت العظما علی(ع) خامنه ای و توابع، ضاعف الله شلوارهُم اجمعین، فقرهء زیر هم در حوزهء تنبیه رژیم صهیونیستی، گزارش شده است :

*خبر فوری: ساعت ۱۲ دیشب نیروهای جان بر کف جمهوری اسلامی دو ماشین را که نزدیک سفارت آمریکا در بغداد پارک شده بود پنچر کردند!

گفتن ندارد که این پیشروی ها، محدود و منحصر به اقدام قهرمانانهء مذکور نیست بلکه برادران در عرصهء دریا هم، بموجب سند منگوله داری که خواهید دید، تشر آخر را می زنند.

دستاوردهای بزرگ زنان در انتخابات محلی ترکیه

گزارش یورونیوز فارسی

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟ برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه نه تنها شکستی قابل توجه برای حزب حاکم عدالت و توسعه پیروزی کم‌نظیر برای حزب جمهوری‌خواه خلق به همراه داشت بلکه دست‌آوردهای بزرگی هم برای زنان این کشور به ارمغان آورد. بر اساس نتایج آرای رسمی، تعداد شهرداران زن در این کشور تقریبا ۳ برابر شده و در ۸۱ استان این کشور ۱۱ زن توانستند به عنوان شهردار انتخاب شوند.

آغازی بر پایان سه دهه اقتدار بلامنازع اردوغان

)گزارشی از یک پردهء دیگر از بازی دموکراسی در زمین ترکیه(

علی‌رضا اردبیلی

باخت شوک‌کننده حزب جمهوری‌خواه خلق در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ماه مه پارسال ترکیه، یک پروسهء بحرانی منتهی به تغییر در رهبری حزب را موجب شد. اگر این حزب دچار انشعاب نشد، بخاطر این دلیل ساده بود که تاکنون هیچ انشعاب کننده‌ای قادر نشده است تا عنوان معتبری چون “حزب مصطفی کمال آتاتورک” را به نام خود کند و همهء نیروهای درون این حزب، بعداز شکست ماه مه ۲۰۲۳، هم خود را مصروف مبارزات درون حزبی کردند.

انتخابات محلّی ترکیه و درسی که برای ما ایرانیان دارد

ف. دشتی

مردم ترکیه در طبقات مختلف اجتماعی در ۳۱ مارس اعلام کردند که خواهان نرمال کردن سپهر سیاسی کشورشان‌اند. این نرمالیزاسیون برای آنان هرگز به معنای بازگشت به سال‌های پیش از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و رجعتی واپس‌گرایانه به استبداد آتاترک‌مآبانه و رژیمی نیمه‌نظامی نیست. آنان اعلام کردند که خواهان یک زندگی آزاد به همراه بهبود شرایط اقتصادی و برابری درخور شأن انسان هستند.

چرا من «جمهوریت خواه» ام!

مسعود عالمزاده

من، چه جمهوریخواه باشم و چه پادشاهی خواه، در حال حاضر خود را در گروه «جمهوریت خواهان» می بینم. برای من «شکل حکومت» نقش تعیین کننده ای در نجات میهن ما ندارد، باید «اصول» را جا انداخت و این اصول عبارتند ار: سکولار دموکراسی (یعنی نظام پارلمانی) با محوریت اعلامیهء جهانشمول حقوق بشر و با حفظ تمامیت ارضی ایران. اگر چنین چیزی میسر باشد، نه پادشاه نه رییس جمهور، هیچیک، نمی توانند خودرایی کنند. اگر هم یکی از این اصول خدشه دار بشود، یک رییس جمهور می تواند همانقدر خطرناک باشد که شاه. پوتین اگر شاه نیست چیست؟ آن هم از بدترین نوع اش.

انور خوجه و جنون بیگانه ‌هراسی

بیژن اشتری

انور خوجه، حاکم کمونیست آلبانی، مبتلا به بیماری بیگانه‌هراسی بود. او در طول دوران چهل ساله حکومتش بر کشور فقیر آلبانی، مدام مردم را از حمله ارتش‌های متجاوز امپریالیستی می‌ترساند. کار جنون خوجه به آنجا کشید که دستور داد هر خانواده‌ای برای خودش یک سنگر بتونی چهار نفره بسازد. مجموعا حدود یک میلیون سنگر بتونی با هزینه‌ گزاف در سراسر خاک کشور ساخته شد، آن هم در کشوری که کل جمعیتش چهار پنج میلیون نفر بیشتر نبود.

«آتش به خرمن منافع ملی ایران!»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

رئیس اسبق «کمیسیون امنیت‌ملی»

تجربهء این روزها نشان می‌دهد که سیاست خارجی سخنرانی ‌محور، نتیجه عکس دارد و این مسئله باعث شده که دولت آقای رئیسی فرصت‌های بسیاری را در تنش زدایی از بین ببرد. به عبارتی متاسفانه برخی از افراد بلوف‌های سیاسی خود را باور کرده و فکر می‌کنند که تنش‌های خارجی قابل مدیریت بوده؛ فرصت احیای برجام را از دست دادند و حوزه تنش زیادی را ایجاد کردند. بخش بزرگی از منافعی که در دنیای امروز در حال سوختن است، منافع ایران است.

ثمرهء محتوم روندهای تنش آفرین

نیما بهرامی

بعد از رویداد تروریستی هفت اکتبر، نظاره گر افزایش تنش بین ایران و اسرائیل در سطوح بسیار خطرناکی بوده ایم اما در این مطلب، جدای از اینکه این تنش ها منجر به نبردی تمام عیار شود یا خیر، به جنبهء دیگری از «بحرانی» خواهیم پرداخت ، که بر خلاف زد و خورد های نظامی، وقوع آن امری قطعی، حتمی و بسیار شدید خواهد بود و، در چند دههء اخیر، ثمرهء ادامهء روابط تنش آلود رژيم اسلامی با جهان بوده اما شاید در این فضای رعب آلود کمتر بدان پرداخته شده باشد. سخن از «اثرات اقتصادی» این تنش هاست.

جنایت علیه بشریت

در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی»

گفتگو با سارا حسین

رئیس هیئت مستقل حقیقت یاب

در این مصاحبۀ اختصاصی سارا حسین، رئیس هیئت مستقل حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با هفته نامه Le Point، او به جزئیات یافته های خود در مورد وقایع اعتراضات ایران تحت عنوان "زن، زندگی، آزادی" می پردازد. به گفتۀ سارا حسین  بیش از 27 هزار مدرک و 133 ساعت گفتگو با شاهدان و قربانیان این رخداد که در 580 صفحه گردآوری و ثبت شده است کاری بس سخت و سترگ بود.

نه به جمهوری اسلامی!

مهدی نصیری

در درازنای تاریخ ایران هیچ حاکمیت و نظامی خلافتی یا شاهنشاهی نتوانست آن گونه که ولایت مطلقه فقیه دین و اعتقادات دینی را در ایران ویران کرد، ویران کند، هر چند که این تجربهء تلخ سبب تحولی بزرگ در جامعه ایران برای حرکت به سوی نظامی سکولار دموکرات شده است. زمان برای اندک کسانی که همچنان معرفتی و از سر ناآگاهی مدافع نظام اسلامی اند، به سرعت دارد می گذرد...

راست افراطی یا «چپ» نیرنگ‌باز؟

مزدک بامدادان

این‌ روزها و در خاموشی خیابان بار دیگر واژه‌پردازان گفتمان پنجاه‌وهفت به میدان آمده‌اند تا به مانند همیشه‌ی یکسد سال گذشته بز بلاگردانی بیابند و گناه همه کژکاری‌ها و تباهکاری‌های خود را به گردن او بیفکنند. یکی از واژه‌هایی که در این رهگذر با بسآمد بسیار به گوش می‌رسد، دشنام‌واره "راست افراطی" است، واژه‌ای که به درستی دانسته نیست در کدام راستا و با کدام آماج به کار گرفته می‌شود.

حکومت اسلامی در آینهء چند اتفاق مهم سال گذشته

فرشید یزدی

ضابطان قضایی اقرار کردند که با نسلی مواجه‌اند که تجربیات و روش‌های استنطاق آنان بلاموضوع شده و قادر به برقرار دیالوگ با جوانان نیستند. حکومت کم کم متوجه شده بود که تغییری در نگره نسل جدید رخ‌داده که دیگر قادر به‌ تعامل با آنان نیست. با این وجود حکومت که از هرگونه تغییر روی‌گردان است، ضمن آزاد کردن حدود سی هزار نفر از دستگیر‌شدگان، سعی کرد به همان مواضع سابق بازگردد و دوباره مخالفان را از یک‌طرف فریب‌خورده بیگانگان اعلام کرده و از طرف دیگر با افزایش فشار، صدور احکام اعدام و انتقام گرفتن از معترضان، اقتدار ازدست رفته مستقر سازد.

ایران مال کیست؟

حسن منصور

من بنا به ضرورتی، تأملی کرده ام بر قانون اساسی چندی از این کشورهایی که رموز توسعه­شان را رصد می کردم و نکات پرشماری را از آنها استخراج کرده ام که عمدتاً ناظرند به عناصر توسعه. لیکن سه اصل اساسی را از آنها درآوردم تا مقایسه کنم با معانی متناظر قانون اساسی رژيم اسلامی ایران و ارزیابی در پیامدهای آنها را به‌عنوان مشغله ذهنی برای شما خواننده اندیشمند باز گذارم. این سه رکن اساسی عبارتند از: مالکیت کشور؛ حاکمیت ملت؛ کرامت، منزلت و حقوق انسان.

مأموریت علیه شاهزاده؟

آریا پارسی

در مقابل رفتارهای ضد ایرانی این باندها، شاهزاده رضا پهلوی در چهار دههء گذشته با متانت و واقع‌گرایی در دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک حاضر شده، از ادعای رهبری فردی و همه‌جانبه دوری جسته، در بیشتر موارد یکی از افراد پیش‌آهنگ برای همبستگی‌های متعدد در اپوزیسیون بوده است. هم ایشان در آخرین مورد از موارد ایجاد اتحاد و همبستگی اپوزیسیون، با صرف هزینه از موقعیت خویش و تأمین حفظ ایرانیت، در کنار افرادی نشست که هیچ‌کدام در حد و قامت ایشان نبودند.

خطاهای گذشته و درسی برای آینده

امیر طاهری

آیا خمینی واقعاً «دزد انقلاب» بود؟ حتی یک بررسی کوتاه از آنچه در ماه‌های «انقلابی» ۱۳۵۷ گذشت، نشان می‌دهد که چنین نبود. آنچه در ۲۲ بهمن آن سال به پیروزی رسید، انقلابی بود که خمینی و یاران اش از جمله فداییان اسلام، هیئت‌های موتلفه اسلامی، ده‌ها بازاری ثروتمند و «روشنفکران دینی» همراه با چریک‌های اسلامی تعلیم‌دیده در اردوگا‌‌های فلسطینیان در لبنان و صدها دانشجوی بورسیهء «بنیاد پهلوی» در آمریکا و اروپا به راه انداختند.

نرخ تورم و آیندۀ سیاسی کشور

محمود سریع‌القلم

برای کسانی که به صورت آمپریک (Empirical) و میدانی در میان مردم زندگی می‌‌کنند این نتیجه‌گیری نسبتاً روشن است که تداومِ طولانی مدتِ نرخ دورقمی تورم، باورهای جامعه نسبت به بسیاری مفاهیم از جمله حکمرانی مطلوب، دولت، عدالت، دین، طبقات حاکم، رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغاتی، سیاست خارجی و دوستان/مخالفین کشور را به صورت بنیادی تغییر داده است. کاهش قدرت خرید و کیفیت زندگی، زمینه‌ساز تجمیع باورهای جدید در میان مردم شده است. فاصله طبقاتی قابل توجه، این نوع باورهای منفی را نیز تعمیق می‌‌بخشد.

سکولار چیست؟

آیا دین می‌تواند سکولار باشد؟

محمود فلکی

سید جواد طباطبایی در پندار "ایرانشهری"اش مدعی شد که اسلام "دین دنیا و قلمرو عرف [سکولار] را به رسمیت شناخته است. اسلام از همان آغاز سکولار بوده است."  حالا هم عده‌ای از به اصطلاح "روشنفکران دینی" که هوادار پندار "ایرانشهری" شده‌اند و می‌خواهند اسلامیت را به ایرانیت پیوند بزنند، این ادعا را تکرار می‌کنند.