--------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

بنیاد میراث پاسارگاد  سال 1403 را «سال آناهیتا» نام گذاری کرده است

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامه یکشنبه

12 فروردین 1403 - 31 مارس 2024

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

----------------------

جایگاه واقعی و بالقوهء

شاهزاده رضا پهلوی

در اپوزیسیون

----------------------

سخنران:

شهرام خُـلدی

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

همون وقت باید حالی مون می شد!

مطلب رسیده از ناشناس

آقا! وقتی  تقی رحمانی جایزهء زن اش رو دو دستی تقدیم فایزه کرد باید حالیمون می شد! وفتی به زنش هم هرچی گفتند انکار نکرد باید حالیمون می شد! وقتی معلوم شد خرج «قمکلای گل به سر» رو اینا میدادن باید حالیمون می شد! وقتی فایزه گفت من از «گل به سر» خوشم میاد باید حالیمون می شد! شما فکر کردین گل به سر خواب نما  شده که یهوئی از «جرج تاون» نبش قبر میکنه  و یقهء رضا پهلوی رو  میگیره و ول نمی کنه؟

محتوای مفید

حمیدرضا رحیمی

نوروز از بسکه خوب است، هرکس آن را بنوعی گرامی می دارد اما گفتنی ست که نوع ضرغامی آن، بموجب سند منگوله داری که در پی می آید، تماشائی تر است! و فدوی نیز با آن مخالفتی ندارد زیرا  "کارتون تام و جری و پلنگ صورتی"  از سخنان گهربار برادران، مفید تر است! نگاه کنید:

*  بهار نیوز: وزیر میراث فرهنگی در یک همایش درباره "محتوای تصاویری" که در تلویزیون فرودگاه‌ها نمایش داده می‌شود سخن گفت. سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در همایش «به استقبال نوروز» گفت: در فرودگاه "به جای سخنرانی، کارتون تام و جری و پلنگ صورتی پخش کنید".

قسمت دوازدهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

پیش درآمد بهار

شعری از علیرضا زرین

برای من / بی تو بهار شکوفا نیست / سرما هنوز قلبم را می لرزاند / هنوز هیچ بهانه ای برای شادی نیست. / بهار تویی، ماییم که با هم و از هم می شکفیم / و زندگی را جشن می گیریم / با اعتنا به هر نعمت وجود/ به مهر و محبت / به احترام خود و نیز دیگران / به مام طبیعت / به خدمت و خویی کمر بستن/ به راستی، به درستی، / به بردباری و صبوری و آرامش / به صلح و صفا / به راز و نیاز و نیایش و سکوت و سلامت...

گزارش هیئت حقیقت یاب مستقل بین المللی سازمان ملل متحد

 در مورد رژيم اسلامی ایران

این گزارش بر اساس قطعنامۀ S 35/1 که به شورای حقوق بشر ارائه شده تهیه گردیده است و شامل یافته های هیئت حقیقت یاب بین المللی مستقل و بر اساس قوانین بین المللی در مورد جنایات ( مقامات) جمهوری اسلامی ( در اعتراضات مسالمت آمیز جنبش مردمی "زن، زندگی، آزادی) می باشد. این جنایات ممکن است طبق قوانین بین المللی، جنایات علیه بشریت و قابل پیگیری باشند.(همراه با متن انگلیسی)

به یاد دوست: فرامرز اصلانی

دوست سال های زندگی در لندن، فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، نوازنده، آهنگساز و رورنامه نگار، در روز اول فروردین امسال رخت از جهان ما بست و از لمحهء کوتاه زندگی بشر در کره خاکی گریحت. انسانی صمیمی، عاشق ایران و آرزومند آزادی میهن اش بود. یادش همیشه با من خواهد بود. به همسر و دخترانش این فقدان انروهبار را تسلیت می گویم.  اسماعیل نوری علا

روشنفکران ایران در آغاز انقلاب

مهران صولتی

افراد حاضر در قاب تصویر پیوست، نمایندگان جامعهء روشنفکری ایران در طلیعه انقلاب ۵۷ و ماه های آغازین آن محسوب می شوند. همان ایامی که هژمونی چپ گرایی مسیر و مقصد فعالیت های سیاسی و فرهنگی را نمایان می ساخت. آن چه البته در چکیده سخنان ایشان نمایان است شباهت های شگفت انگیز به رغم تفاوت های اندک می باشد. به بیان روشن تر صرفا ادبیات ایشان با یکدیگر متفاوت است. از همین رو شاید بتوانیم اشتراکات روشنفکری ایران در اوان انقلاب را حول عناصر چند صورت بندی کنیم.

روایتِ یک شکست: پرسه‌ای در تاریخ «اتحاد ملی زنان»

چکیده‌ای از کتاب «زنان و انقلاب 1357» نوشتهء هایده مغیثی

عدم‌پشتیبانی جامعه‌ء روشنفکرانِ سکولار از جنبش اعتراضیِ عدالت‌جویانه زنان بر تداوم مبارزه عدالت‌جویانه و استمرار جنبش تأثیر گذاشت. بسیاری از زنان ملی‌گرا و چپ و لیبرال، که راهپیمایی‌های اعتراضی را به راه انداخته بودند، ترسیدند که جنبش ضد-حجابْ اهداف «مهم‌تر» انقلاب ضدامپریالیستی را به‌خطر اندازد، و بنابراین هر روز از جمعیت حاضر در اعتراضات کاسته می‌شد. هرچند، خیلی‌های دیگر صرفاً به این خاطر که عقب‌نشینی حکومت را پیروزیِ نهایی قلمداد می‌کردند، دست از اعتراض کشیدند.

«شب، داخلی، دیوار»:

بازگشت به کنشگری با دست بسته

حسین نوش‌آذر

نبرادران جلیلوند با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به مسئولان وزارت ارشاد اسلامی اعلام کردند: «این رسوایی و بی‌آبرویی شماست که مردم ما را از ساخته شدن و دیدن فیلم‌هایی که ظلم شما را برنمی‌تابند، محروم کرده‌اید.»

سکولار چیست؟

آیا دین می‌تواند سکولار باشد؟

محمود فلکی

سید جواد طباطبایی در پندار "ایرانشهری"اش مدعی شد که اسلام "دین دنیا و قلمرو عرف [سکولار] را به رسمیت شناخته است. اسلام از همان آغاز سکولار بوده است."  حالا هم عده‌ای از به اصطلاح "روشنفکران دینی" که هوادار پندار "ایرانشهری" شده‌اند و می‌خواهند اسلامیت را به ایرانیت پیوند بزنند، این ادعا را تکرار می‌کنند.

آیا فائزه و محسن رفسنجانی اپوزیسیون را سرِ کار گذاشته اند؟

سام قندچی

شکی نیست که پدر خانم فائزه هاشمی رفسنجانی ، یعنی آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در انتخابات 1388، حامی آقای میرحسین موسوی بود، و بعد هم طی جنبش سبز، از همان اولین نماز جمعه تلاش کرد به اصلاح طلبان کمک کند، و در پایان عمر نیز، در ماجراهای «استخر» در ارتباط با درگذشت او، در مطبوعات مطرح شد. با این حال، در سال های پیش از جنبش سبز، نقش آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در قتل های خارج کشور، غیرقابل انکار است. در نتیجه به دلیل اینگونه واقعیاتِ متضاد، امروز نیز، عنوان این مقاله، به صورت سؤالی است...

نامه به مدیر صدای آمریکا

در مورد مسیح علینژاد

عبدالستار دوشوکی

سوال مشخص بنده از سرکار عالی این است: آیا خانم مسیح علینژاد بعنوان کارمند (مهم نیست استخدامی یا قراردادی به اصطلاح مستقل) این آزادی عمل را از طرف صاحب کار (صدای آمریکا) دارد که در عمل خود را بعنوان رهبر سیاسی یک جنبش در داخل ایران معرفی کند و با مقامات کشورهای مختلف مثل رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر هلند و وزیر خارجه آمریکا و غیره ملاقات و رایزنی بکند؟

نگاهی به اوضاع ایران پس از مرگ خامنه‌ای

بر اساس گزارش بنیاد برتلزمن

در بخش چشم‌انداز تحولات ایران، این گزارش تصریح می‌کند که مسیر آیندۀ کشور در درجه اول به دو عامل بستگی دارد. در داخل، پرسش‌هایی در مورد سرنوشت روند اعتراضات سال ۱۴۰۱ مطرح شده و از سوی دیگر، موضوع جانشینی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی داغ شده است. علی خامنه‌ای، متولد ۲۹ فروردین ۱۳۱۸، در حال حاضر ۸۵ ساله است. او ۳۴ سال از عمر خود را رهبر جمهوری اسلامی بوده و به گفتۀ بنیاد برتلزمن، ایران به زودی نیاز به رهبر جدیدی پیدا خواهد کرد؛ با این حال، «هیچ جانشین مشخصی در چشم‌انداز وجود ندارد».

چرا رژیم اسلامی جنبش را «جنگ مسلحانه» می خواند؟

میلاد پورعیسی

نیروهای امنیتی رژیم اسلامی چه هدفی را در استفاده از واحدهای رزمی، سلاح‌های مرگبار و غیرمرگ‌بار در جریان سرکوب قیام ژینا دنبال می‌کردند؟ نگاهی کنیم به گزارش سازمان عدالت برای ایران، با عنوان «اعلام جنگ به غیرنظامیان: افشای یگان‌های سرکوب و جنایت علیه بشریت»، در گفت‌وگو با امید شمس که خود یکی از تهیه‌کنندگان آن گزارش است.

صحبت های شاهزاده رضا پهلوی

در دیدار با جمعیت جمهوری خواهان حامی شاهزاده

پیشگفتار اسماعیل نوری علا: مطلبی که خواهید خواند مجموع سخنان (از نظر من) مهمی است که شاهزاده رضا پهلوی در نشست اینترنتی خود با «جمعیت جمهوریخواهان حامی شاهزاده» در پاسخ به پرسش های حضار بیان کرده اند. از انجا که پرسش های مطرح شده دارای پیوند و ساختار سلسله واری نبوده اند، شاهزاده در پاسخ به هر پرسش مطالبی را مطرح می کرده اند که بخشی از آن به پرسش های دیگر هم مربوط می شده. من برای درک لازم ساختار و طرز فکر ایشان مطالب مرتبط با هم را از هر پاسخ برداشته و با مطالب مشابه متصل کرده و کل سخنان را (با اندکی حذف تکرارها و افزودن برخی اتصال ها) بصورت یک مانیفست سیاسی در آورده ام. در این کار نهایت کوشش من درک درست سخنان ایشان است ااما اگر اشتباهی در درک و تدوین سخنان شاهزاده پیش آمده باشد و دیگران در این مورد روشنم کنند به جبران مافات خواهم کوشید.

با گعده ها چه می کنید؟

رحیم قمیشی

یکی از دوستان می‌گفت در انتخابات قبل رفتم حسینیه ارشاد تهران، که دیدم کمی شلوغ است، تا رأی بدهم، دیدم صفی ۱۵ تا ۲۰ متری جلوی حسینیه تشکیل شده از جوان‌ها، پیرمردها، افرادی سبیلو، افرادی با ریش بلند، افرادی کراواتی و... رفتم ته صف، ولی برایم عجیب بود که صف جلو نمی‌رفت، پنج دقیقه‌ای همانجا بودم، یک قدم هم جلو نرفتیم!

نگاهی به اصلاحات با یک لنز متفاوت

هادی زمانی

برای کسب نتیجه مطلوب، اصلاحات را باید به چه ترتیبی انجام داد؛ باید با اصلاح سیاسی شروع کرد یا اصلاح اقتصادی؟ اصلاحات باید تدریجی باشد یا یکباره تا سیستم را شوک درمانی کند؟ دامنه و عمق اصلاحات باید به چه میزان باشد؟ … بازنگری تجربه اصلاحات جمهوری اسلامی (ج.ا.) از پشت این عینک خالی از فایده نیست.

سیاست و القاب

نیما بهرامی

امروزه در اقصی نقاط جهان، نظام های سیاسی گوناگونی را می توان مشاهده نمود. جدای از نحوه و نوع سیستم حکومتی آنها، قصد دارم بررسی نمایم که امروزه «رهبران سیاسی جهان» با چه کلماتی و چگونه نامیده می شوند و آیا این الفاظ دارای معنا، عواید و مضراتی نیز هستند یا خیر؟ این نوشتار کوتاه به واکاوی این القاب پرداخته و جهت سهولت در فهم، آنها را به چند دسته تقسیم می کند.

پیام بمناسبت ماه محنت بار رمضان

سام قندچی

من این مقالهء را، که دربارهء تجربه های این نگارنده در ایران در ماه رمضان است، 16 سال پیش نوشتم! امسال هم ماه رمضان با ایام نوروز مصادف شده است، و شخصاً در هیچ کشور دیگری که مذهب رسمی آن اسلام باشد در ماه رمضان نبوده ام که بتوانم مقایسه ای کنم؛ با این حال شاید مطالعهء مجدد این نوشته و مقایسهء ایران کنونی با آنچه 16 سال پیش نوشته شده، قابل تأمل باشد!

مردمی که چهرهء سیاست را تغییر دادند

امیر امیری

خودآگاهی مردم از قدرت خویش و شناخت از عنصر پیونددهنده هویت ملی، بار دیگر، سرچشمه انسجام افکار پراکنده شد و با کاهش فاصله میان سیاست و جامعه مدنی، گسترده‌ترین نافرمانی مدنی شکل گرفت و شکست سختی به جمهوری اسلامی در سیرک انتخاباتی‌اش وارد کرد که هم سبب بحران‏های عمیق‌تر آتی در دستگاه ولایت فقیه خواهد شد و هم، به حاکمان شیاد و فاسد فهماند که در میان اقیانوسی از خشم‌ها و نفرت‌ها، چه آینده‌ای در انتظار آن‌ها است.

تحلیل گفتمان اصولگرایان در انتخابات

میثم بادامچی

در یک تقسیم‌بندی بسیار کلان جناح‌های سیاسی داخل و خارج ایران را می‌توان به سه گروه اصولگرا، سرنگونی‌طلب و اصلاح‌طلب تقسیم‌بندی کرد، و البته هرکدام از این جریانات را نیز به طیف‌های ریز و درشت دیگر در داخل خودش تفکیک کرد. این نوشته براساس موضع‌گیری‌های افراد شاخص منسوب به اصول‌گرایان، کلید‌واژه‌های این جریان در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند را واکاوی می‌کند.